loading...

ایرانفا

بازدید : 69
سه شنبه 11 مرداد 1401 زمان : 20:51

0

آیا در مورد تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت اطلاعاتی دارید؟ اگر مایل هستید در مورد این اصطلاحات به اطلاعات لازم دست یابید در ادامه همراه این مطلب از اخبار فناوری باشید.

بسیاری از افراد دو واژه‌ اینترنت (Internet) و اینترانت (Intranet) را با هم اشتباه می‌گیرند. اختلافات زیادی بین این دو وجود دارد، برای مثال دسترسی اینترنت به روی همه باز است در حالی ‌که اینترانت به عنوان یک سازمان خصوصی، برای دسترسی نیاز به اجازه‌ ورود دارد.

از آنجا که اینترنت به روی همه باز است، نیاز به ایجاد شبکه‌ای دیگر وجود داشت که در انحصار یک محدوده مشخص مانند سازمان یا اجتماع خصوصی، مدرسه، کالج، دانشگاه و … باشد. در نتیجه اینترانت و اکسترانت پا به عرصه گذاشتند.

اینترانت امنیت و حفظ حریم خصوصی را در شبکه‌ای از گروه خاصی از افراد فراهم می‌کند. در مورد اینترانت ملی اطلاعاتی دارید؟ فرق اینترانت ملی و اینترنت در چیست؟ علاوه بر اینترنت ملی، اینترنت بین المللی نیز داریم. تفاوت اینترنت ملی و اینترنت بین المللی در چه چیزی می‌تواند باشد.

اینترنت چیست؟

واژه (اینتر) به معنای بین است و به ارتباط میلیون‌ها کامپیوتر در سطح جهان اشاره دارد که در کنار هم یک شبکه را تشکیل می‌دهند. در صورتی که دو کامپیوتر به این شبکه متصل باشند می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند.

در واقع اینترنت شبکه‌ای بوده که از اتصال کامپیوترها در سراسر جهان شکل گرفته است. دلیل اصلی به وجود آمدن این شبکه عظیم هم، تبادل اطلاعات بوده است. تعداد زیادی از دستگاه‌های کامپیوتری و الکترونیکی وجود دارند که این شبکه و برقراری ارتباط را ایجاد می‌کند. برخی از این تجهیزات در کف اقیانوس‌ها (مانند کابل‌ها) و برخی در آسمان (مانند ماهواره‌ها) وجود دارند.

حتی موبایل و کامپیوتر شما هم جزئی از شبکه اینترنت هستند. علاوه بر اینها، تعدادی نرم افزار و کدهای برنامه نویسی در پس زمینه وجود دارند که امکان فعالیت در اینترنت را فراهم می‌کنند. در واقع، زمانی که دو کامپیوتر را به وسیله کابل شبکه به یکدیگر متصل می‌کنید، یک شبکه محلی به نام LAN ایجاد می‌شود. اگر دستگاه‌های مختلفی مانند موبایل، تلویزیون، لپ تاپ و یا هر دستگاه الکترونیکی دیگری را از طریق Wi-Fi به مودم یا روتر وصل کنید، یک شبکه محلی بی‌سیم به نام WLAN تشکیل می‌شود. لازم است بدانید که شبکه اینترنت، مشهورترین شبکه در محدوده کل دنیا است.

در مورد تاریخچه اینترنت باید گفت که منشأ آن به سال ۱۹۶۹ میلادی برمی‌گردد. در آن زمان، وزارت دفاع آمریکا بخشی به نام آژانس پروژه تحقیقات پیشرفته (A. R. P. A) داشت که پروژه‌های مهم را در سراسر ایالات متحده، از نظر مالی پشتیبانی می‌کرد.

در آن زمان، از توسعه پروژه اتصال کامپیوترها، برای تسهیل انتقال داده‌ها بین دانشگاه‌ها حمایت کردند. آنها نام این پروژه را ARPANET گذاشته بودند که می‌توان آن را به عنوان اولین اینترنت به حساب آورد.

اکسترانت چیست؟

extranet یک شبکه خصوصی است که با استفاده از فناوری اینترنت و سیستم ارتباط از راه دور عمومی بخشی از اطلاعات یا عملیات یک کسب و کار را با تامین کنندگان، فروشندگان، شرکا، مشتریان یا مشاغل دیگر به اشتراک می‌گذارد.

یک extranet را می‌توان به عنوان بخشی از اینترانت یک شرکت در نظر گرفت که به کاربران خارج از شرکت نیز گسترش می‌یابد و نیاز به امنیت و حریم خصوصی دارد.

این موارد می‌تواند شامل مدیریت سرور فایروال، صدور و استفاده از گواهینامه‌های دیجیتال یا ابزارهای مشابه تأیید اعتبار کاربر، رمزگذاری پیام‌ها و استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) باشد که از طریق شبکه عمومی تونل می‌شوند.

اکسترانتیک شبکه شخصی است که از پروتکل اینترنت و اتصالات شبکه استفاده می‌کند و امکان استفاده از سیستم ارتباط از دور جمعی برای محفوظ نگه داشتن اطلاعات مبادله شده سازمان‌ها یا ادارات بوسیله کارپردازان و فروشندگان و شرکا و مشتریان یا دیگر تجار را فراهم می‌کند.

به‌طور مختصر اکسترانت می‌تواند یک اینترنت شخصی سطح بالاتر از اینترنت باشد که کاملاً خصوصی اداره می‌شود.

تاریخچه‌ی بکارگیری کلمه‌ اکسترانت به دهه‌ی ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی بر می‌گردد. وقتی صنایع مختلفی که اعضای آن‌ها از نظر جغرافیایی با یکدیگر فاصله داشتند و یا چند تیم برای اجرای یک پروژه همکاری می‌کردند، اولین ‌بار برای به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات از کلمه‌ی اکسترانت استفاده‌کردند.

بیشتر بخوانید: دوره اموزشی برنامه نویسی با asp.net core

اینترانت چیست؟

اینترانت یک شبکه خصوصی است که تنها از طریق کاربران مجاز قابل دسترسی است. پیشوند intra به معنای داخلی بوده و این یعنی برای ارتباطات داخلی طراحی شده‌ است. در واقع اینترانت یک نسخه‌ی کوچک از اینترنت با قابلیت‌های مشابه اما تنها در داخل شرکت یا سازمان است.

اینترانت هم مانند اینترنت، از تکنولوژی‌های شبکه‌ای از جمله پروتکل کنترل انتقال/ پروتکل اینترنت (TCP/IP) استفاده می‌کند. برخی از اینترانت‌ها به یک شبکه‌ی محلی خاص محدود هستند (LAN)، در حالی‌که بقیه می‌توانند از راه دور از طریق اینترنت در دسترس باشند.

اینترانت‌های محلی، به‌طور کلی تا زمانی بیشترین امنیت را دارند که تنها از درون شبکه قابل‌دسترسی باشند. برای دسترسی به اینترانت از طریق شبکه‌ی گسترده WAN معمولا به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور نیاز است.

اینترانت در حقیقت یک سیستم ارتباطی ساده و مقرون به صرفه‌ی درون‌سازمانی است که از طریق آن شرکت‌ها می‌توانند به‌طور مستمر و ارزان‌تر، به‌خصوص زمانی که در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت هستند، با هم ارتباط برقرار کنند.

شبکه‌ی اینترانت می‌تواند بهره‌وری مدیران را بهبود بخشد، چراکه به آن‌ها کمک می‌کند به‌جای آن‌که به جستجو و دریافت اطلاعات بپردازند، زمان بیشتری را به تحلیل اطلاعات اختصاص دهند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 24
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 25
  • بازدید ماه : 127
  • بازدید سال : 185
  • بازدید کلی : 2475
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی